Thursday, December 31, 2009

Nyårslöften, tredje gången gillt

Okej, här kommer min rökarhistoria:

2007

Den 1a juli började jag röka. Varför? För att jag var förtvivlad. För att ha någonting att göra. Och för att det lindrade lite, tänkte jag. Jag rökte konstant i sex veckor. Sen slutade jag, gav bort mitt cigarettpaket till en kompis. Började igen, jag fick röka en dag i veckan. Sen rökte jag några dagar i sträck. Tänkte att "nu får jag inte röka på sis och så många veckor". Haha. Gissa hur det gick?Sen åkte jag iväg. Rökte lite i Köpenhamn. Kom til Amsterdam, lärde mig rulla och rökte på heltid igen. Kom till Frankrike, rökte som en borstbindare. Tre cigg i sträck innan jag gick och lade mig, en katt i famnen eller Koshka som låg i mitten av min säng. Bestämde mig för att sluta på nyår.
Nyår kom, jag var i New York. Satt i en brandtrappa i C- Squat på 14 street och Avenue C med några nyfunna vänner som skrek "Chainsmoke girl, chainsmoke!" och slutade efter tolvslaget.

2008
I maj var jag i Barcelona, och hade, av en slump, träffat den grabb som jag släpat hem på min födelsedag i Amsterdam 8 månader tidigare för att jag var skitledsen och hade bestämt för att jag vägrade sova ensam. Morgonen därpå, i hans säng, samma dag som jag skulle åka tillbaka till Marseille, tog jag en cigg med honom.

En månad senare, efter att jag återvänt till Barcelona för att träffa honom och han visat sig vara ett as, rökte jag igen. Fortsatte i Marseille, och när jag kom tillbaka till Stockholm och inte lyckats hålla mig särskilt länge, avlade jag ett nytt nyårslöfte.
Nyår kom, jag fimpade.


2009
En dag i slutet på januari var jag Gullmarsplans tunnelbanestation med en god vän, och var återigen upprörd över något som rörde den som fick mig att börja. Tog en cigg, tog flera. Rökte sedan mycket sällan och oregelbundet. Om jag var exceptionellt glad, eller ledsen, eller full.
Åkte till Gotland, rökte mer. Och en sommardag på Js balkong tog jag en cigg med honom. Ockuperade hus i Barkaby och jag intalade mig att eftersom det var så jäkla låg standard på huset och allt var misär så fick jag röka. Sen fortsatte jag.

Och nu, nu jävlar. Tredje gången gillt, inga fler ursäkter godtagbara. Inte ens om jag hamnar i finkan, blir brutalt dumpad, får lungcancer eller något annat tjaffs.

Finito, kaputt, adjöss!
Från och med när jag vaknar imorgon är det bara chokladcigaretterna jag fick i julklapp som gäller.

No comments: