Sunday, August 24, 2008

La langue francaise me manque!

Jag pendlar mellan att uppskatta lyxen över att kunna uttrycka mig så precist och vara omgiven av böcker som jag verkligen längtar efter att läsa, och sakna franska något helt förfärligt. Att gå in i en mataffär och känna att man gjort någonting med sin dag, vardagskonversationerna, det ständiga reflekterandet kring språk, den lätta paniken varje gång telefonen ringer och de oslagbara sms-förkortningarna.

Jag älskar att slåss med språk, den ständiga kampen som undantagslöst bara tar en närmare och närmare målet.

Att göra det trots en omgivning som talar ens modersmål däremot är ju måttligt underhållande. När jag förläst mig på alla fantastiska böcker som tigger om att bli lästa av mig i lugn och ro så bär det förhoppningsvis av igen.

No comments: