Saturday, March 3, 2007

Mer från Trinidad, och lite nuet

Berättelserna från Trinidad kommer lite pö om pö nu när jag kommit tillbaka till Florida, det var lite svårt att få tag i internet där därav förseningen. Dagen efter karnevalens slut var vi på stranden, de hade flera stora högtalarsystem där med musik och stämningen var god. Här en en konversation som utspelade sig där.

Random snubbe (till mig) – Where's your boyfriend at? Is he here?
Avon (cool brud jag träffade där) – Don't eva bring sun to the beach! Don't eva bring sun to the beach! Better off leaving him at home.

Annan konversation
Jag – How do you support yourself? Do you work?
Avon – Nooooooooo... I have a man you know...HAHAHAHAHAAHAH

...
Det är tydligen vanligt med kidnappningar i Trinidad, och våldsbrotten tycks ha ökat markant de senaste åren och alla som jag träffade som bodde där varnade mig mångt och mycket, och berättade många skräckhistorier för mig, inte kompis kompis utan ögonvittnesberättelser.
När en kille som jag var lite bekant med och hans kompis frågade om jag ville följa med på en klubb, svarade jag skämtsamt, trött på att alltid behöva vara där min familj är; ”Yea, kidnap me.” varpå den ena svarar ”Be careful what you wish for.” Scary... sen gick jag i alla fall på toa och hade diarré i en halvtimme och när jag kom ut hade de redan gått så det blev inte så mycket med den saken.

Pappa berättade att de hade anlitat polischefen för NYPD (New York Police Department) för att utreda vad det vra som var fel i poliskåren och efter att ha konstaterat att halva poliskåret var korrupt och det bästa vore att avskeda hela bunten och nyanställa blev han hemskickad.

Apråpå poliser måste jag berätta en annan histora därifrån. Mestadelen av tiden så bodde vi högt uppe på ett berg, i ett litet plywoodhus utan el, i regnskogen med väldigt fin utsikt.. En dag när jag satt på toan, ett utedass beläget precis där utsikten är som vackrast, utan dörr, så stod det helt plötsligt en helt svartklädd polis med kängor, skottsäker väst och ett stort gevär framför mig, precis när jag ställde mig upp för att torka mig. Efter att jag viftat lite flyttade han tillslut på sig och när jag sedan kom tillbaka till sällskapet stod där polisen och tre till och drack öl och rum & coke som farsan bjöd dem på.

Nog om Trinidad för idag, innan jag slutar ska jag bara berätta en historia från igår. D sitter i isoleringen, har gjort det ända sen jag kom eftersom hen försökte tända eld på sin cell. The box, kallar dem det här. I alla fall, igår berättade jag för Carole om hur jag bor, fyra pers i ett rum och kök, hon tyckte det lät fruktansvärt, skrattade och sa ”You're in the box just just like D, only you can come and go as you want!”

No comments: